tiistai 21. heinäkuuta 2020

Trans Euro Trail (TET), Kuopio -> Moisiovaara

Trans Euro Trail (TET)

Tämä on lähes koko Euroopan läpi valmiiksi reititetty ajoreitti, jota voi ajaa Enduro- ja Adventure pyörillä (toki myös polkupyörällä). Reitti alkaa Suomen osalta Helsingistä ja päättyy lapissa Norjan rajalle Kivilompolossa (Enontekiön kunta). Suomen osalta reitin pituus on noin
2 200 km (vuoden 2020 reitti TET-FINLAND-Section 1-20200510).

Käytin alkukesällä jo yhteen reittiosuuteen pari vajaata ajopäivää (Petäjävesi - Kuopio väli). Nyt heinäkuussa sain vielä pari ajopäivää varattua aikaa jatko-osalle ja suunnitelma oli ajaa nyt Kuopio - Moisiovaara väli (noin 380 km).

Tässä TET Finland sivuston linkki, jos haluaa tarkemmin tutustua reititykseen ja sen ohjeisiin Suomessa ja muualla.

1. Ajopäivä (pe 17.7.2020)


Ensin oli taas ajettava siirtymä Kokkola -> Kuopio vaihtelevia kestopäällysteteitä. Ilma oli oikein hyvä ja oli mukava pitää lyhyitä taukoja matkan aikana.



Koska siirtymäajon reitillä oli muutama paikannettava tervahauta, niin poimin niistä muutaman etäisimmän Lestijärven kunnan läheltä. Jokaiselle tervahaudalle pääsi aika lähelle moottoripyörällä, joten ei neljän tervahaudan paikannus lopulta lisännyt matka-aikaa kuin noin 30 min.




Lopulta sitten Kuopion itäpuolella pääsin varsinaiselle TET reitille ja heti ensimmäisen soratieosuuden alussa oli tiedote tien sulkemisesta. Onneksi rallitien sulku onkin vasta elokuussa 22.8.2020, joten tämä kyltti ei aiheuttanut suunnitellulle ajoreitilleni muutoksia.



Ensimmäinen pidempi pysähdys tulikin vasta Telkkämäen perinnetilalla joka sijaitsee Kaavin kunnassa





Uutta tuohikattoa navettarakennuksessa

Risukarhi






Riihi



Lounastauon pidin Ylä-Luostan erämiehien kodalla.



Tervavaaran yksityinen metsäautotie oli "kameravalvottu".., mutta mitäs se tarkoittaa käytännössä.



Heinävaaran kohdalla oli kookas tienviitta kylätalolle, mutta en poikennut tällä kertaa katsomassa oliko kylätalolla toimintaa.

Yöpymisen olin jo etukäteen varannut Sokos Hotelli Bombasta. 

Muutaman kuvan ehdin ottaa Bomban perinteisestä päärakennuksestakin. Taisi rakennuksen etusivun puoleinen kuva jäädä nyt ottamatta kokonaan.
 






2. Ajopäivä (la 18.7.2020)

Heti reitin alkumatkalle olin suunnitellut pienen poikkeamisen korkealla Tervavaaralla, joka on vähän Nurmeksesta pohjoiseen. Pyörällä pääsi ihan vaaran laelle, koska siellä on linkkimasto ja sitä varten rakennettu huoltotie.




Ajoreitin lähellä on muutama mukava kota, jossa oli kiva hetken pysähtyä ja pitää taukoa.








Yhden metsäautotien varressa oli autoja parkissa, joten arvatenkin oli lakkasuot lähellä. Kävin siis itsekin maistelemassa muutaman kypsän lakan suoraan suolta.

Ja yhden tervahaudan kävin paikantamassa ihan ajoreitin loppuosasta. Paikalla oli tehty metsän uudistushakkuu ja tervahaudan kohdalla oli puut katkaistu noin kolmen metrin korkeudelta.

Suunnitellun ajoreitin päätepiste oli Moisiovaarassa johon saavuin klo 15:20


Tai siis lopullinen päätepiste oli vasta mökillä, jonne saavuin klo 20.30






1 kommentti:

  1. Todella hieno reissu sinulla ollut. En tiennyt, että tällainen Trans Euro Trail olisi olemassa, missä valmiiksi ajoreitti on reititetty. 2 200km reitti ainakin antaa mahdollisuuden ajella koko reissun Helsingistä Kivilompoloon tai reitille voi lähteä reitin varrelta. Itse kiinnostuin asiasta myös siksi, että tämän voisi Enduro-pyörällä ajaa. Ystäväni ajelee paljon Enduro pyörillä ja hän on minuakin monesti Enduro safarille kysynyt mukaan. Täytyy ehkä lähteä mukaan. Mikäli kokemus on hyvä, ehkä voisimme jopa seuraavaksi tätä reittiä miettiä ajeltavaksi.

    VastaaPoista

Norjan vuonoilla kesällä 2023

Moottoripyörillä Norjan vuonoille. Alkukesälle lomaviikko ja heti matkaan kohti Norjan keskiosia. Pääpiirteissään suunnitelmissa vain kohtee...

Suositut tekstit