Honda NC750x vm. 2016
Tämä pyörä on minulle järjestyksessä kolmas täysikokoinen moottoripyörä. Aikaisemmat pyörät olivat Honda CBF 600 ja Honda CBF 1000.Ajokauden 2019 lopulla (elokuussa) vaihdoin pyörän astetta pienempään ja myös vähemmän tehoa olevaan käytettyyn Honda NC750x pyörään. Ajatuksena oli ajoharrastuksen muokkaaminen enemmän sorateiden suuntaan ja samalla lähialueen parempaan tuntemukseen kun voi valita ajoreitit pois pikitieltä. Ehkä jo siinä vaiheessa mielessä oli tutustua ja tutkia monet tulipaikat ja laavut Keski-Pohjanmaan lähialueelta.
Eihän tämä ihan täydellinen seikkailupyörä ole, koska pyörän rengastus on 17" ja paino pyörällä on lähes 200 kg. Pyörän painopiste on onneksi alhaalla ja moottori on erittäin vääntävä alakierroksilta alkaen, joten pyörä on siten helppo hallita myös hitaassa ja epätasaisessa maastossa (on näitäkin ajouria jo tullut ajettua). Kurapyöräksi tämä ei kuitenkaan ole tarkoitettu, eikä sellaisille reiteille minun ole tarkoitus ensisijaisesti suunnistaa.
Itseä miellyttää tässä pyörässä sen monikäyttöisyys, pyörän perustekniikka (ei liikaa hienouksia), hyvä ajoasento ja tavaratila.

Varustus
Ajokauden 2019 lopun (elo- ja syyskuu) ajelin pyörällä pääosin lähialueen sorateitä. Pyörässä oli lisälaukkuna Hondan oma takalaukku joten normaalit matkavarusteet sai tässä varustuksessa hyvin mukaan. Pyörähän on vähän erityinen tavaratilan suhteen, sillä siinä on jo vakiona iso tavaratila valmiina perinteisen bensatankin paikalla (bensatankki on siirretty kuljettajan istuimen alle). Tähänkin tavaratilaan mahtui hyvin reppu tai vaihtoehetoisesti ajokypärä suojaan ajotauon ajaksi.Ajokaudelle 2020 varastauduin muutamilla lisävarusteilla ja osan tilasin jo talvella MP 2020 messukäynnillä 😃.
Nykyiset lisävarusteet pyörässä
- satulalaukut, SW-Motech BLAZE
- tankkilaukku, Givi EA1116
- sivutuen levikesarja, Givi ES1111
- kaatumaraudat, SW-Motech
- jäähdyttimen suojaritilä,
- takalaukku, Honda 45L TOP BOX KIT
- navigaattori, TomTom Rider 550
- älypuhelimen pidike maastokarttoja varten, Ram Mounts X-grip
Kuvia pyörästä ja varusteista
Lisälaukuiksi hankin mm. pyörän sivuille SW-motech BLAZE satulalaukut ja lisäksi Givin tankkilaukun (malli EA116). Nyt pitäisi olla suunnillee sama tavaratilavuus käytössä kuin edellisessä pyörässä jossa oli siis Hondan RTG paketin mukaiset laukut. Ehkä muutama lyhyt kierros vähän lähialuetta kauemmaksi tulee käytyä jossain vaiheessa kesää yhdessä vaimon kanssa joka tulee kyllä miellään kyytiin jos ei ajeta kuoppaisia sorateitä 😬.
Jotta pyörän voi paremmin pysäköidä sivuseisontatuen varaan pehmeällä alustalla, hankin seisontatukeen levikesarjan. Tämäkin on Givin valikoimassa tuotekoodilla ES1111
SW-Motech tuotteista valitsin myös pyörään kaatumaraudat. Kiinnitys oli aika helppoa ja tuote tuntuu laadukkaalta ja tukevalta. Jossain vaiheessa saattaa pyörä kuitenkin käydä "makuullaa" pehmeillä tai liukkailla sivuteillä, joten jospa vähän tämä suojaisi kyljen muoviosia. Jossain vaiheessa voisi harkita pohjapanssarinkin asentamista. Jäähdyttimen suojaritilä oli jo valmiina edellisen omistajan lisävartustehankintana.


Pyörän alkuperäinen tuulisuoja on aika matala. Itse kaipasin tuulisuojalle enemmän korkeutta, jotta ajoviiman pyörteet ei osuisi täysin kypärään ja siten äänet kypärässä pysyisivät kohtuullisena. En hankkinut tälle kaudelle tuulisuojaa uutena, vaan muokkasin edellisestä pyörästä yli jääneen MRA tourin pleksin uuteen muotoon ja testaan ainakin tämän kesän tämän tuulisuojan toimivuutta. Mielestäni pyörän ulkonäkö ei ainakaan huonontunut tästä muutoksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti